Hvad betyder brand aktiverings­kampagne?

Aktiveringskampagner tilskynder til positiv deltagelse med et brand gennem fysiske, oplevelses­mæssige eller digitale integra­tioner. Det handler om at bringe et brand eller produkt til live, hvad enten det er i butikken, ved en begivenhed eller på tværs af flere berøringspunkter. Hvert element kan handle på egen hånd, eller når det kombineres, blive en strategisk ledet kampagne, der leverer målbare resultater for brandet, dets omdømme og i sidste ende bundlinjen.

Hvad indebærer en aktiverings­kampagne?

En aktiveringskampagne kan omfatte et eller flere af følgende elementer:

  • POS-kampagner
  • In-store kunderejser
  • Vinduesudstillinger
  • Integrerede / tværkanalskampagner
  • Kommunikationsstrategi
  • Reklame
  • Brand kommunikation

Brand-aktiverings­kampagner er ikke beregnet til at blive målt på salg. I stedet skal de ses som en måde at skabe opmærk­somhed og synlighed for en virk­somhed, ved at dyrke erfaringer med det virkelige liv, med den tilsigtede forbruger.

Hvorfor er aktiverings­kampagner afgørende for detailbrands?

Mediekanaler konvergerer i stigende grad og opfordrer til, at kampagner integreres mere end nogensinde før. De skal udformes på de mest kreative måder for at formidle brandbudskaber og for at styrke brandidentiteten.

Meningsløse kampagner kan hæmme brandets omdømme og engagerer ikke forbrugerne i butikken og skaber derved ikke salg og opmærksomhed.

Overvejelser ved brand aktiveringskampagner

Detailbrands skal overveje, hvor de bedste kommercielle afkast ligger, og hvad / hvordan kampagneaktivering kan bidrage mest til brand equity?¹

For effektiv flerkanals­markedsføring skal brands og bureauer analyserer detaildata, inden de kommer med visionen og aktiverings­strategien.

Betydningen af sømløse, integrerede kampagner i forhold til frakoblede selvstændige aktiviteter bliver mere og mere vigtige. Dette betyder, at ensartede design- og aktiveringsstrategier bliver stadig vigtigere.

Opbygning af et stærkt brand er en gradvis, mange­sidet proces. Forvent ikke at en kampagne eller et event forvandler dit brand til et fænomen natten over, eller fordobler dit publikum med det samme.

– Ryan Hadfield / zoominfo.com

Hvordan får detailbrands fordele af aktiverings­­kampagner?

Mens aktiveringskampagner kan opnå enestående resultater, skal disse kampagner dog tilpasses brandstrategien og skal stamme fra branddata-ledet indsigter.

For at aktivere en kampagne med succes, kræves en blanding af flere elementer: indsigt, budget, kreativt koncept, forbrugerinteresse, salgsfremmende support, tilstrækkelig tid på markedet, iøjnefaldende kreativitet og kundeadfærd der er modtagelig for kampagneaktiveringer.

Den rigtige blanding er afgørende for at brand aktiverings­kampagner bliver en succes.

Hvis det kreative ikke er fængslende, konceptet ikke ambitiøst, kampagnen ikke promoveres eller promoveringen ikke får tilstrækkelig tid på markedet, kan aktiverings­kampagnen muligvis ikke opfylde de opstillede mål.

Do’s, don’ts og tips

  • Brand aktiveringskampagner skal være en del af den overordnede markedsføringstilgang, eller marketing-mix
  • Test er en glimrende måde at sondere en kampagne inden en national implementering
  • Overvej plads, budget og taktik for at maksimere dit investeringsafkast og nå målene
  • Overvej det større billede – det handler ikke kun om salg. En vellykket kampagneaktivering kan generere: opmærksomhed, brandskifte og brandloyalitet for både nye og eksisterende kunder
  • Der skal opnås en ligevægt mellem brandets ambition og bureauets vision og strategi om at levere engagerende aktivitet, der fanger forbrugernes hjerte og sind.

¹Brand equity = Den kommercielle værdi, der stammer fra forbrugernes opfattelse af varemærket på et bestemt produkt eller en tjeneste snarere end fra selve produktet eller tjenesten.

Relaterede indlæg

Privacy Preference Center