Hvad er en Category Captain og hvilken rolle spiller han/hun for detailhandlen?

Hele processen med kategoristyring drejer sig om partnerskabet mellem leverandøren og forhandleren. Partnerskabets succes er afgørende for begge.

Mange forhandlere bruger metoden med at udpege en category captain til at udvikle en produktkategori og til at styrke et partnerskab. Category Captain er en leverandør, der indgår et samarbejde med forhandleren for at gøre det muligt for sidstnævnte at udvinde forbrugerindsigt, tilfredsstille forbrugere og forbedre ydeevne og fortjeneste på tværs af kategorien.

“En af Wal-Marts store styrker er den måde, hvorpå købere og ledere tolker markedsinformation fra teamledere og Category Captains.”

Category captain er oftest den førende producent i kategorien

Hvad er en Category Captain ‘s forpligtigelser

Det er vigtigt at en Category Captain er sin rolle moden og er objektiv nok til at se ud over sine egne produkter og brands. Hele kategorien skal promoveres, selv konkurrenternes produkter/brands. Fokus for Category Captain er væksten i hele kategorien og dermed også et boost til Category Captain’s eget salg.

Konceptet stammer fra detailhandel med købmandsvarer (mass merchandising) og er siden udvidet til andre detailhandelssektorer som DIY, cash and carry, apotek og boghandel.

Processen skal starte med en klar identifikation af målmarkedet

Butikkens placering er en nøglefaktor, der påvirker produkt-mix og det image, der skal skabes. Når dette er fastlagt, skal forhandleren udvikle den indledende produkt / kategoriportefølje. Derefter har han/hun brug for at vurdere potentialet på markedet og gennemgå, om der skal foretages tilføjelser eller reduktioner i den vare, der skal tilbydes. En taktisk plan skal derefter udvikles i overensstemmelse med forhandlerens overordnede strategi. Præstationsmålene identificeres, og planen implementeres. Gennemgang af præstationen udføres med forudbestemte intervaller og hjælper med at vurdere kategoriens potentiale. Finjusteringer kan foretages, hvis det er nødvendigt.

“Kategoristyring er processen med at samle lignende produkter i en enkelt kategori eller forretningsenhed og derefter adressere indkøb, produkter, salg og anden detailindsats for kategorien som helhed.”

– Matt Ellsworth / blog.wiser.com

Fuld implementering af kategoristyring

For at opnå fuld implementering af kategoristyring, kræves en betydelig omorganisering fra detailhandlerens side. Ved at koncentrere sig om effektiviteten inden for logistik og produkter, kan forhandleren opnå effektive resultater; der er dog en risiko for, at forbrugeroplevelsen prioriteres lavere. Dette kan være en farlig strategi. Butiksbaseret detailhandel bliver nemlig mere og mere truet af meget effektive (fra kundens synspunkt) hjemmebaserede detailformater.

Hvilke værktøjer giver en Category Captain detailhandlen?

Processen med kategoristyring giver detailhandleren værktøjer og retningslinjer for styring og håndtering af produkter. Produkternes promovering, introduktion af nye produkter og sortiment-dannelse.