Carlsberg tog ejerskab på specialølmarkedet i MENY-butikkerne.
KundeCarlsbergOpgaveCategory Captain
Ved at blive "Category captain" i MENY-butikkerne, fik Carlsberg specialøl et boost i salget, og blev top og mind hos forbrugerne.
Det kan være svært for den utrænede forbruger, at finde rundt i de forskellige typer af øl der er kommet på markedet. Samtidig er en del af personalet uddannet og derfor ikke vidende i forhold til de mange typer af øl, og de har derfor svært ved at vejlede forbrugeren.
Konklusion: Butikkernes øl-afdelinger skulle indrettes med guides og nemt forståelige navigationsskilte. Personalet skulle undervises så de kunne hjælpe forbrugeren.
Forbrugerguidance var vejen frem.
Ølafdelingen blev pakket ind i et lækkert ”rustikt” udtryk. Skiltning blev udarbejdet, så man hurtigt kunne se hvilke hylder havde de forskellige typer. Derudover blev der i samarbejde med Carlsbergs specialøls-specialist udviklet et guide system. Systemet var lavet på samme måde som man kender det fra vinens verden. Man kunne nemt se hvilke øl passede til den mad man havde på menuen.
Et studie viste, at 9 ud af 10 forbrugere købte ting der ikke stod på deres indkøbssedler.
Der blev besluttet at skabe ”mersalgs-øer” ved køledisken. Personalet skulle her parre kødtypen med en passende Carlsberg specialøl.
Uddannelsen foregik via et specialudviklet mobilsite. På en humoristisk måde blev personalet undervist i den store diversitet i specialøllets verden. Der blev desuden kørt en intern butikskonkurrence. Målet var her at se hvilken butik, der kunne få den største stigning i salget.
Carlsberg valg om at blive category captain viste sig at give pote.
I perioden hvor kampagnen kørte, voksede specialølskategorien 7%. Til sammenligning voksede Carlsbers brands i samme periode med hele 40%. De butikker hvor Carlsberg var category captain havde et højere indekstal end dem hvor carlsberg ikke var det. Derudover kunne det tydeligt ses på salgstalene for de butikker som deltog i undervisningssitets konkurrencer.
Carlsberg Danmark A/S er et datterselskab til Carlsberg Group, som er den tredje største bryggerigruppe i verden.
Carlsberg i Danmark producerer og markedsfører nogle af Danmarks største brands. For eksempel: