Baggrund

Hvordan skaber man mersalg i samme produktkategori på en kort salgssæson

Orkla Foods ønskede, via en crossbrand-kampagne at øge deres salg. Hele produktsortimentet (Bähncke, Beauvais, K-salat) der passer til grill, skulle aktiveres.

En kort sæson betød, at der var stor konkurrence på markedet. Det var derfor vigtigt at skille sig ud i mængden.

Orkla Foods – Forkæl Din Grillmad – Crossbrand-kampagne – Hængeskilt-2
Orkla Foods – Forkæl Din Grillmad – Crossbrand-kampagne – opstilling-1

Udfordringen var, at størstedelen af Orklas salg af sovser og tilbehør, ligger i sommer-/grillsæsonen. Der skulle derfor skabes produkt-samhørighed/genkendelse både på SoMe og i butikkerne i købssituationen.

Konklusion: På grund af en kort sæson, skulle varemærkerne markedsføres under en samhørende kampagne (Crossbrand) for at øge mersalget.

Orkla Foods – Forkæl Din Grillmad – Crossbrand-kampagne – A2-Posters

Løsning

Forbrugeren skulle eksponeres og inspireres til køb både før og under købssituationen.

Orklas produkter skulle præsenteres ved hjælp af masser af lækker food appeal. Forbrugeren skulle mindes om hvilke lækre retter de kunne lave på deres grill. I hypermarkederne blev store øer sat op med alle produkterne opsat. Forbrugeren kunne få alt tilbehør til deres grilloplevelse på et sted.

Orkla Foods – Forkæl Din Grillmad – Crossbrand-kampagne – opstilling-2
Orkla Foods – Forkæl Din Grillmad – Crossbrand-kampagne – telefoner

Der blev udviklet et website med inspirerende retter til grillsæsonen. Websitet blev udviklet for at fange forbrugerens opmærksomhed allerede inden de stod i butikkerne. Derudover blev der skabt samhørrighed med Orklas mange andre produkter og brands. Websitet blev flittigt annonceret på SoMe og blev rigt benyttet af forbrugerne.

Resultat

Orkla havde, som ønsket, et øget salg i grillsæsonen. Ved at benytte sig af en crossbrand-kampagne, fik de fokus på alle produkterne til grillen.

Kampagnen var en succes. Derfor valgte Orkla at køre kampagnen igen året efter. Dette i en modificeret version. Denne kom til at hedde ”Forkæl din Favoritret”. Denne kampagne blev udviklet til at være mere fleksibel og blev et bindeled mellem grill-, jule- og hverdagsmaden.

Orkla Foods – Forkæl Din Grillmad – Crossbrand-kampagne – Indsalgsfolder-ydersider
Orkla Foods – Forkæl Din Grillmad – Crossbrand-kampagne – Indsalgsfolder-indersider

Fakta

Orkla Foods udvikler, producerer og markedsfører mærkevarer, der er lavet af de bedste råvarer og bygger på danske traditioner og inspiration fra det internationale køkken.

Produktporteføljen

I dag tæller produktporteføljen følgende kendte mærkevarer.

  • Den Gamle Fabrik
  • Beauvais
  • Bähncke
  • Risifrutti
  • FUN Light
  • Quaker
  • Ribena
  • PAMA Grødris.

Privacy Preference Center